Derashot di Hanukkah

Hanukkah e Shabbat
Un dilemma interessante

di Rav Joel Oseran
(traduzione dall’inglese di Francesca Elisheva Paravano)

 

3 dicembre 2021 – SHABBAT DI HANUKKAH 

OGNI ANNO DURANTE CHANUKKAH VI RICORDO, CARI AMICI, CHE ESISTONO IN REALTA’ DUE DIVERSE TRADIZIONI EBRAICHE CHE SPIEGANO LA STORIA DI QUESTA FESTA. LA MAGGIOR PARTE DI NOI SI PORTA DIETRO LA STORIA CHE HA IMPARATO DA BAMBINO ALLA SCUOLA EBRAICA O MAGARI L’HA IMPARATA A CASA DALLA PROPRIA FAMIGLIA. QUESTA È LA TRADIZIONALE STORIA DEL MIRACOLO DI CHANUKKAH – LA STORIA CHE LEGGIAMO NEL TALMUD, NEL TRATTATO DI SHABBAT 21b – DELL’UNICA AMPOLLA D’OLIO CHE I MACCABEI TROVARONO NELLE ROVINE DEL SANTO MIKDASH DOPO CHE L’ESERCITO GRECO LO AVEVA SACCHEGGIATO – UNA SOLA AMPOLLA D’OLIO PER MANTENERE ACCESA LA MENORAH NEL TEMPIO. E POI ALL’IMPROVVISO, QUELL’AMPOLLA D’OLIO BRUCIO’ PER 8 GIORNI. UN VERO MIRACOLO DI D-O.

QUINDI, I SAGGI RESERO QUEGLI 8 GIORNI, PARTENDO DAL 25 DEL MESE EBRAICO DI KISLEV, UNA FESTA CON LA RECITAZIONE DELL’HALLEL E DELLE PREGHIERE SPECIALI DI RINGRAZIAMENTO (TALMUD BAVLI, SHABBAT 21b).

VI SUONA FAMILIARE? MA DOPO AVER ASCOLTATO LE MIE PRECEDENTI DERASHOT SU CHANUKKAH, SPERO CHE VI RICORDERETE CHE C’E’ UNA SECONDA STORIA CHE SPIEGA UN’ORIGINE DIFFERENTE DI CHANUKKAH. UNA STORIA CHE TROVIAMO NEI LIBRI DEI MACCABEI, I E II – UNA STORIA FOCALIZZATA SULLA POTENZA MILITARE DEI MACCABEI GUIDATI DA MATITIYAHU E I SUOI 5 FIGLI (DEI QUALI YEHUDAH È IL PIU’ FAMOSO) CHE COMBATTERONO CONTRO ANTIOCO EPIFANE, IL RE ELLENISTICO DEL REGNO SIRIANO, PARTE DELL’IMPERO DI ALESSANDRO. ANTIOCO ORDINO’ CHE L’EBRAISMO VENISSE SRADICATO COMPLETAMENTE E DECRETO’ CHE VENISSE PROIBITA LA CIRCONCISIONE, LA KASHRUT, L’OSSERVANZA DELLO SHABBAT E TUTTO IL RESTO. I MACCABEI GUIDARONO UNA RIBELLIONE CONTRO I REGNANTI STRANIERI I QUALI, DURANTE LA GUERRA CONTRO GLI EBREI, SACCHEGGIARONO IL TEMPIO DI GERUSALEMME. 

LEGGIAMO NEL LIBRO DEI MACCABEI CHE YEHUDAH E IL SUO ESERCITO RICONSACRARONO IL TEMPIO DI GERUSALEMME IL 25 DI KISLEV CON SACRIFICI, INNI DI RINGRAZIAMENTO, MUSICA E PREGHIERE PUBBLICHE. NEL SECONDO LIBRO DEI MACCABEI IL TESTO DICE CHIARAMENTE CHE: “LE CELEBRAZIONI GIOIOSE DURARONO 8 GIORNI; ERA COME LA FESTA DELLE CAPANNE (SUKKOT), DATO CHE RICORDAVANO COME, SOLO POCO TEMPO PRIMA, AVEVANO CELEBRATO QUELLA FESTA MENTRE VIVEVANO COME ANIMALI SELVATICI NELLE MONTAGNE E NELLE CAVERNE…”. IL PUNTO È CHE, DURANTE LA GUERRA CONTRO I GRECI/SIRIANI, GLI EBREI NON ERANO STATI IN GRADO DI CELEBRARE SUKKOT ALLA MANIERA CONSONA NEL TEMPIO QUINDI ADESSO, CHE IL TEMPIO ERA DI NUOVO SOTTO IL LORO CONTROLLO, AVEVANO MODELLATO LA CERIMONIA DI RIDEDICAZIONE SULLO STILE DI SUKKOT, E FESTEGGIATO PER 8 GIORNI. 

DUE STORIE DI CHANUKKAH MOLTO DIVERSE TRA LORO – DUE SPIEGAZIONI MOLTO DIVERSE PER GLI 8 GIORNI – DUE MESSAGGI MOLTO DIVERSI – UNO CHE INNALZA D-O IL QUALE HA FATTO IL MIRACOLO DELL’OLIO; L’ALTRO CHE INNALZA IL POTERE E LA FORZA DEI MACCABEI I QUALI AVEVANO SCONFITTO I GRECI E RESTAURATO LE VERE TRADIZIONI DEL POPOLO D’ISRAELE. 

I RABBINI ERANO CHIARAMENTE DI PARTE, A FAVORE DEL MESSAGGIO SPIRITUALE DEL MIRACOLO – SI RIFIUTARONO DI INCLUDERE I LIBRI DEI MACCABEI NEL TANAKH (FANNO SOLO PARTE DELLA LETTERATURA APOCRIFA). PER I RABBINI LO SPIRITO VINCEVA SULLA POTENZA!

FORSE COME CONSEGUENZA DEL FOCUS RABBINICO SUL MIRACOLO DELL’OLIO, LE REGOLE RIGUARDANTI L’ACCENSIONE DELLA CHANUKKIAH (LA MENORAH DI CHANUKKAH) HANNO ASSUNTO UNA RILEVANZA PARTICOLARE NELLA LETTERATURA LEGALE EBRAICA. CI VIENE DETTO COME ACCENDERE LA CHANUKKIAH, DOVE POSIZIONARLA, CHI DEVE ACCENDERLA, ETC. MAIMONIDE, RABBI MOSHE BEN MAIMON, CONOSCIUTO COME IL RAMBAM, UNO DEI PIU’ GRANDI STUDIOSI DELLA LEGGE NELLA NOSTRA TRADIZIONE, DEDICO’ ATTENZIONE PARTICOLARE ALLE LEGGI DI CHANUKKAH NELLA SUA OPERA PIU’ GRANDE, IL MISHNE’ TORAH, STILATO TRA IL 1170 E IL 1180 E.V.  

EGLI SCRISSE CHE ACCENDERE LE LUCI/LAMPADE DI CHANUKKAH ERA COSI’ IMPORTANTE CHE “ANCHE SE UNO NON HA NIENTE DA MANGIARE SE NON DERIVANTE DALLA TZEDAKAH, UNO DEVE PRENDERE DENARO IN PRESTITO O VENDERE IL PROPRIO CAPPOTTO PER IL FINE DI COMPRARE OLIO E LAMPADE DA ACCENDERE” (MISHNE’ TORAH, LEGGI DI HANUKKAH 4:12). RICORDATEVI, PER UNA PERSONA POVERA CHE FATICA A TENERSI AL CALDO IN INVERNO, FARE CIO’ SENZA UN CAPPOTTO ERA IL COMPROMESSO PIU’ DURO CHE SI POTESSE FARE. QUINDI COME MAI ACCENDERE LA CHANUKKIAH ERA COSI’ IMPORTANTE PER IL RAMBAM? PERCHE’ LA CHANUKKIAH ERA IL MODO CON CUI UN EBREO “PROCLAMAVA IL MIRACOLO DELL’OLIO E AGGIUNGEVA LODE A D-O E GRATITUDINE PER I MIRACOLI CHE FECE PER NOI” (CITAZIONE DAL MISHNE’ TORAH).

MA IL RAMBAM CI INSEGNA ANCHE UNA LEZIONE INSOLITA RIGUARDO I LUMI DI CHANUKKAH CHE VOGLI CONDIVIDERE CON VOI DURANTE QUESTO SHABBAT DI CHANUKKAH. UNA LEZIONE ANCORA PIU’ SOPRENDENTE DATO CHE VIENE DAL RAMBAM STESSO. PROPRIO ALLA FINE DEL SUO TRATTATO DEL MISHNE’ TORAH SULLE LEGGI DI CHANUKKAH, MAIMONIDE SOLLEVA UN DILEMMA AFFASCINANTE: E SE UN EBREO FOSSE COSI’ POVERO DA AVERE OLIO A SUFFICIENZA SOLO PER O I LUMI DI SHABBAT O I LUMI DI CHANUKKAH – QUALE DEI DUE DOVREBBE ACCENDERE? IN ALTRE PAROLE, QUALE HA PRECEDENZA: SHABBAT O CHANUKKAH?

ORA, LA LOGICA POTREBBE SUGGERIRE, DATO CHE CHANUKKAH CADE UNA VOLTA L’ANNO, E DI SOLITO C’E’ SOLO UNO SHABBAT NEGLI 8 GIORNI DI CHANUKKAH, CHE LA CHANUKKIAH AVREBBE PRECEDENZA SULLE CANDELE DI SHABBAT VISTO CHE QUESTE VENGONO ACCESE 52 VOLTE L’ANNO. SIETE D’ACCORDO?

BEH AMICI MIEI, IL RAMBAM HA DETTO – SE AVETE OLIO SOLO PER UNA LAMPADA, ACCENDETE I LUMI DI SHABBAT E NON LA CHANUKKIAH. WOW! ALQUANTO SORPRENDENTE. ED ECCO IL PERCHE’. SECONDO MAIMONIDE, “I LUMI DI SHABBAT HANNO PRECEDENZA PERCHE’ CONTRIBUISCONO ALLO SHALOM BAYIT (PACE E TRANQUILLITA’ DOMESTICA)”. POI CONTINUA: “GRANDE È LA PACE! POICHE’ LA TORAH INTERA È STATA DATA PER PORTARE PACE NEL MONDO COME È DETTO NELLA BIBBIA: ‘LE SUE VIE SONO VIE DI PIACEVOLEZZA E TUTTI I SUOI SENTIERI SONO PACE (PROVERBI 3:17) (LEGGI DI CHANUKKAH 4:14).

PER CAPIRE IN PROFONDITA’ LO SHALOM BAYIT, BISOGNA APPREZZARE LE DIFFERENZE TRA LA LUCE DEI LUMI DELLO SHABBAT E LA LUCE DELLA CHANUKKIAH. VEDETE, SECONDO LA LEGGE EBRAICA, USARE LE LUCI DI CHANUKKAH PER IL PROPRIO BENEFICIO È PROIBITO – QUESTO È IL MOTIVO PER CUI C’E’ LO SHAMMASH – UNA NONA CANDELA DELLA QUALE È PERMESSO SERVIRSI. DI CONTRO, USARE LA LUCE DEI LUMI DI SHABBAT È PERMESSO – ADDIRITTURA, I LUMI DI SHABBAT CONTRIBUISCONO ALLO SHALOM BAYIT PERCHE’ TUTTI POSSONO USARE QUESTA LUCE PER GODERSI IL TEMPO PASSATO INSIEME A CASA. SECONDO IL TALMUD: “COLUI CHE VEDE IL CIBO NE GODE MOLTO DI PIU’ DI COLUI CHE MANGIA AL BUIO” (TALMUD BAVLI, YOMA 74b). 

MA SHALOM BAYIT SIGNIFICA MOLTO PIU’ CHE SEMPLICEMENTE VEDERE IL CIBO SULLA PROPRIA TAVOLA. SIGNIFICA PACE DOMESTICA TRA I MEMBRI DELLA FAMIGLIA, SIGNIFICA L’IMPORTANZA DELLA CASA – LA SFERA PRIVATA E NON LA SFERA PUBBLICA CON LA QUALE È ASSOCIATO IL MIRACOLO DI CHANUKKAH. DOVE DOVREBBE ESSERE POSIZIONATA LA CHANUKKIAH SECONDO I RABBINI? NELLA SFERA PUBBLICA, NEL CORTILE CHE SI AFFACCIA AL MONDO ESTERNO, DOVE IL MIRACOLO PUO’ ESSERE PUBBLICIZZATO E AMPLIFICATO MOSTRANDO AL MONDO SIA LA VITTORIA DEI MACCABEI CHE IL MIRACOLOSO INTERVENTO DI D-O NELLA STORIA. 

DI CONTRO, DOVE DOVREBBERO ESSERE POSIZIONATI I LUMI DI SHABBAT? SULLA TAVOLA DI FAMIGLIA A RAPPRESENTARE LA VITTORIA DELLA SFERA FAMIGLIARE, DEL SHALOM BAYIT CON FAMIGLIARI E AMICI, DELLA LUCE DELLA TORAH CHE STUDIAMO A LUME DELLE CANDELE DI SHABBAT.

SE MAI C’E’ STATA UN’AFFERMAZIONE CHE CATTURA L’ESSENZA DEI VALORI EBRAICI, È QUESTA AFFERMAZIONE DEI RABBINI. SI, LA VITTORIA DEI MACCABEI HA DIMOSTRATO IL POTERE E LA FORZA DEL SUPPORTO MIRACOLOSO DI D-O – SI, IL MIRACOLO DELL’OLIO DEVE ESSERE DIFFUSO IL PIU’ LONTANO POSSIBILE. MA IN ANALISI FINALE, IL VALORE MASSIMO NON È IL MIRACOLO CONNESSO ALLA GUERRA MA LO SHALOM BAYIT; IL VALORE DELLA CASA, L’IMPORTANZA DELLA FAMIGLIA E IL PERSEGUIMENTO DELLA PACE.

DURANTE QUESTO SHABBAT DI CHANUKKAH, PROVIAMO A RIFLETTERE SU QUESTO PROFONDO INSEGNAMENTO EBRAICO. LE LUCI DI CHANUKKAH CI RICORDANO LA VITTORIA DEI POCHI CONTRO I MOLTI, CI RICORDANO CHE SENZA FORZA E POTENZA, NOI EBREI NON ABBIAMO SPERANZA DI VEDERE IL MIRACOLO DELL’OLIO – IL MIRACOLO DELLA PRESENZA ETERNA DI D-O NELLE NOSTRE VITE.  

MA NEMMENO LE LUCI DI CHANUKKAH RIESCONO A OSCURARE LE LUCI DI SHABBAT – LA LUCE CHE TIENE ACCESO IL NOSTRO SPIRITO EBRAICO. LA LUCE DELLO SHALOM BAYIT – DELLA CASA E DELLA FAMIGLIA DOVE I VALORI DEL NOSTRO STILE DI VITA EBRAICO SONO ASSICURATI PER IL FUTURO. LA LUCE DI SHABBAT È LA LUCE DELLA TORAH – I QUALI SENTIRI CI GUIDANO VERSO LO SHALOM, VERSO LA PACE. 

KEYN YEHI RATZON – COSI’ SIA LA VOLONTA’ DI D-O.

AMEN

 

Hanukkah and Shabbat
An interesting dilemma

by Rav Joel Oseran

December 3, 2021 – SHABBAT HANUKKAH 

EACH YEAR AT HANUKKAH I REMIND YOU, DEAR FRIENDS, THAT THERE ARE ACTUALLY 2 DIFFERENT JEWISH TRADITIONS WHICH EXPLAIN THE STORY OF THE HOLIDAY. MOST OF US CARRY AROUND WITH US THE STORY WE LEARNED AS CHILDREN IN RELIGIOUS SCHOOL OR PERHAPS WE LEARNED IT FROM OUR FAMILIES. THIS IS THE CLASSIC STORY OF THE HANUKKAH MIRACLE – THE STORY WE READ IN THE TALMUD, SHABBAT 21b – OF THE ONE CRUSE OF OIL WHICH THE MACCABBEES FOUND IN THE RUINS OF THE HOLY TEMPLE AFTER THE GREEK ARMY DESTROYED IT – ONE CRUSE OF OIL TO KEEP THE MENORAH IN THE TEMPLE BURNING. .AND BEHOLD, THAT ONE CRUSE OF OIL BURNED FOR 8 DAYS. A TRUE MIRACLE FASHIONED BY GOD.

THEREFORE, THE SAGES FIXED THOSE 8 DAYS, BEGINNING ON THE 25TH OF THE HEBREW MONTH OF KISLEV, AS A HOLIDAY WITH THE RECITATION OF HALLEL AND SPECIAL PRAYERS OF THANKSGIVING.  (B.T. SHABBAT 21b).

SOUND FAMILIAR? BUT AFTER HEARING MY PREVIOUS D’RASHOT ABOUT HANUKKAH,I HOPE YOU WILL REMEMBER THAT THERE IS A SECOND STORY WHICH EXPLAINS A DIFFERENT ORIGIN OF HANUKKAH. A STORY WE FIND IN THE BOOKS OF THE MACCABBEES, I AND II – A STORY FOCUSED ON THE MILITARY MIGHT OF THE MACCABEES LED BY MATTATHIAS AND HIS 5 SONS (JUDAH BEING THE MOST FAMOUS) WHO FOUGHT AGAINST ANTIOCHUS EPIPHANES, THE HELLENISTIC KING OF THE SYRIAN BRANCH OF ALEXANDER’S EMPIRE. ANTIOCHUS ORDERED THAT JUDAISM BE ROOTED OUT AND DECREED LAWS FORBIDDING CIRCUMCISION, KASHRUT, SHABBAT OBSERVANCE AND THE LIKE. THE MACCABEES LED A REBELLION AGAINST THE FOREIGN RULERS WHO, DURING THE WAR AGAINST THE JEWS, HAD DESTROYED THE TEMPLE IN JERUSALEM.

WE READ IN THE BOOK OF MACCABEES THAT JUDAH AND HIS ARMY REDEDICATED THE TEMPLE IN JERUSALEM ON THE 25TH OF KISLEV WITH SACRIFICES, HYMNS OF THANKSGIVING, MUSIC AND PUBLIC PRAYER. IN BOOK II OF MACCABEES THE TEXT STATES CLEARLY THAT: “THE JOYFUL CELEBRATION LASTED FOR 8 DAYS; IT WAS LIKE THE FEAST OF HUTS (SUKKOT), FOR THEY RECALLED HOW, ONLY A SHORT TIME BEFORE, THEY HAD KEPT THAT FEAST WHILE THEY WERE LIVING LIKE WILD ANIMALS IN THE MOUNTAINS AND CAVES…..” THE POINT BEING, DURING THE WAR AGAINST THE SYRIAN/GREEKS, THE JEWS WERE NOT ABLE TO CELEBRATE SUKKOT PROPERLY IN THE TEMPLE SO NOW, WHEN THE TEMPLE WAS ONCE AGAIN IN THEIR CONTROL, THEY PATTERNED THE DEDICATION CEREMONY AFTER SUKKOT AND CELEBRATED FOR 8 DAYS.

TWO VERY DIFFERENT  HANUKKAH STORIES – TWO VERY DIFFERENT EXPLANATIONS FOR THE 8 DAYS – TWO VERY DIFFERENT MESSAGES – ONE EXTOLLING GOD WHO BROUGHT ABOUT THE MIRACLE OF THE OIL; THE SECOND EXTOLLING THE POWER AND MIGHT OF THE MACCABEES WHO DEFEATED THE GREEKS AND RESTORED THE PROPER TRADITIONS OF THE NATION.

THE RABBIS WERE CLEARLY BIASED IN FAVOR OF THE SPIRITUAL MESSAGE OF THE MIRACLE – THEY REFUSED TO INCLUDE THE BOOKS OF MACCABEES IN THE BIBLE (THEY ARE ONLY PART OF THE APOCRYPHAL LITERATURE BUT NOT INSIDE THE TANACH). FOR THE RABBIS, SPIRIT OVERPOWERED POWER!

PERHAPS AS A RESULT OF THE RABBINIC FOCUS ON THE MIRACLE OF THE OIL, LAWS REGARDING THE LIGHTING OF THE HANUKKIAH (THE HANUKKAH MENORAH) ASSUMED A MAJOR FOCUS IN JEWISH LEGAL LITERATURE. WE ARE INSTRUCTED HOW TO LIGHT THE HANUKKIAH, WHERE TO PUT IT, WHO SHOULD LIGHT IT, ETC. MAIMONIDES, RABBI MOSHE BEN MAIMON, KNOWN AS THE RAMBAM, ONE OF THE GREATEST  LEGAL SCHOLARS IN OUR TRADITION, DEVOTED CAREFUL ATTENTION TO THE LAWS OF HANUKKAH IN HIS MAGNUM OPUS, THE MISHNE TORAH, COMPILED BETWEEN 1170 AND 1180 CE.

HE WROTE THAT IT WAS SO IMPORTANT TO LIGHT THE HANUKKAH CANDLE/LAMP THAT” EVEN IF ONE HAS NOTHING TO EAT EXCEPT FROM TZEDAKAH, ONE SHOULD BORROW MONEY OR SELL ONE’S COAT IN ORDER TO PURCHASE OIL AND LAMPS TO LIGHT (MISHNE TORAH, LAWS OF HANUKKAH 4:12). REMEMBER, FOR A POOR PERSON STRUGGLING TO KEEP WARM IN WINTER, DOING WITHOUT ONE’S COAT WAS THE MOST SEVERE COMPROMISE ONE COULD MAKE. SO WHY WAS IT SO VERY IMPORTANT TO THE RAMBAM TO LIGHT THE HANUKKIAH? BECAUSE THE HANUKKIAH WAS THE WAY A JEW “PROCLAIMED THE MIRACLE OF THE OIL AND TO ADD PRAISE TO GOD AND GRATITUDE FOR THE MIRACLES HE DID FOR US”.(QUOTE FROM THE MISHNE TORAH).

BUT THE RAMBAM TEACHES US A VERY UNUSUAL LESSON AS WELL CONCERNING THE HANUKKAH LIGHTS WHICH I WANT TO SHARE WITH YOU THIS SHABBAT HANUKKAH. A LESSON ALL THE MORE SURPRISING COMING FROM THE RAMBAM HIMSELF. AT THE VERY END OF HIS TREATISE ON THE LAWS OF HANUKKAH IN THE MISHNE TORAH, MAIMONIDES RAISES A FASCINATING DILEMMA. WHAT IF A JEW IS SO POOR THAT HE OR SHE ONLY HAS SUFFICIENT OIL TO LIGHT EITHER THE SHABBAT CANDLES (HOUSEHOLD LAMP FOR SHABBAT) OR THE HANUKKAH LAMP – WHICH ONE SHOULD HE, SHOULD SHE LIGHT? IN OTHER WORDS, WHICH TAKES PRECEDENCE: SHABBAT OR HANUKKAH?

NOW LOGIC MIGHT SUGGEST THAT SINCE HANUKKAH ONLY COMES ONCE A YEAR, AND GENERALLY THERE IS ONLY ONE SHABBAT INSIDE OF THE 8 DAYS OF HANUKKAH, THAT THE HANUKKIAH WOULD TAKE PRECEDENCE OVER SHABBAT LAMPS/CANDLES WHICH ARE LIT 52 TIMES A YEAR. DO YOU AGREE?

WELL MY FRIENDS, THE RAMBAM SAID – IF YOU ONLY HAVE OIL FOR ONE LAMP, LIGHT THE SHABBAT LAMP AND NOT THE HANUKKAH LAMP. WOW! QUITE SURPRISING. AND HERE IS WHY. ACCORDING TO MAIMONIDES, “THE SHABBAT LAMP TAKES PRECEDENCE BECAUSE IT CONTRIBUTES TO SHALOM BAYIT ( DOMESTIC PEACE AND TRANQUILITY). HE CONTINUES: “ GREAT IS SHALOM! FOR THE WHOLE TORAH WAS GIVEN TO MAKE PEACE IN THE WORLD AS IT SAYS IN THE BIBLE: ‘ ITS WAYS ARE WAYS OF PLEASANTNESS AND ALL ITS PATHS ARE PEACE (PROVERBS 3:17).(LAWS OF HANUKKAH 4:14).

TO UNDERSTAND THE VERY DEPTH OF SHAOM BAYIT, YOU HAVE TO APPRECIATE THE DIFFERENCE BETWEEN THE LIGHT OF THE SHABBAT LAMP AND THE LIGHT OF THE HANUKKIAH. YOU SEE, ACCORDING TO JEWISH LAW, ONE IS FORBIDDEN TO USE THE LIGHT OF THE HANUKKIAH FOR BENEFIT – THAT IS WHY THERE IS THE SHAMASH CANDLE – A 9TH CANDLE OR LAMP FROM WHICH IT IS PERMITTED TO USE ITS LIGHT. IN CONTRAST, ONE IS PERMITTED TO USE THE LIGHT OF THE SHABBAT LAMP – IN FACT, THE LIGHT OF THE SHABBAT LAMP CONTRIBUTES TO SHALOM BAYIT BECAUSE EVERYONE CAN USE THE LIGHT TO ENJOY THE TIME TOGETHER IN THE HOME.  ACCORDING TO THE TALMUD: “ONE WHO SEES THE FOOD ENJOYS IT MUCH MORE THAN ONE WHO EATS IT IN THE DARK” (T.B. YOMA 74b).

BUT SHALOM BAYIT MEANS SO MUCH MORE THAN SIMPLY SEEING THE FOOD ON ONE’S TABLE. IT MEANS DOMESTICE PEACE BETWEEN FAMILY MEMBERS, IT MEANS THE IMPORTANCE OF THE HOME – THE PRIVATE REALM AND NOT THE PUBLIC REALM WHICH THE HANUKKAH MIRACLE IS ASSOCIATED WITH. WHERE SHOULD THE HANUKKIAH BE PLACED ACCORDING TO THE RABBIS? IN THE PUBLIC REALM, THE COURTYARD FACING THE OUTSIDE WORLD, WHERE THE MIRACLE CAN BE PUBLICIZED AND MAGNIFIED BY SHOWING THE WORLD BOTH THE VICTORY OF THE MACCABEES AND GOD’S MIRACULOUS INTERVENTION IN HISTORY.

ON THE OTHER HAND, WHERE SHOULD THE LIGHTS OF SHABBAT BE PLACED? AT THE FAMILY TABLE REPRESENTING THE VICTORY OF THE HOME, OF SHALOM BAYIT WITH FAMILY AND FRIENDS, OF THE LIGHT OF TORAH WHICH WE STUDY BY THE LIGHT OF SHABBAT.

IF EVER THERE WAS A STATEMENT WHICH CAPTURES THE ESSENCE OF JEWISH VALUES, IT IS THIS STATEMENT BY THE RABBIS. YES THE VICTORY OF THE MACCABEES DEMONSTRATED THE POWER AND MIGHT OF GOD’S MIRACULOUS SUPPORT – YES, THE MIRACLE OF THE OIL MUST BE SPREAD FAR AND WIDE. BUT IN THE FINAL ANALYSIS, THE SUPREME VALUE IS NOT THE MIRACLE CONNECTED TO WAR BUT SHALOM BAYIT; THE VALUE OF HOME, THE IMPORTANCE OF FAMILY AND THE PURSUIT OF PEACE.

ON THIS SHABBAT OF HANUKKAH LET US REFLECT ON THIS PROFOUND JEWISH TEACHING. THE LIGHTS OF HANUKKAH REMIND US OF THE VICTORY OF THE FEW AGAINST THE MANY, THEY REMIND US THAT WITHOUT MIGHT AND POWER, WE JEWS HAVE NO HOPE FOR THE MIRACLE OF THE OIL – THE MIRACLE OF GOD’S ETERNAL PRESENCE IN OUR LIVES.

BUT EVEN THE LIGHTS OF HANUKKAH DO NOT OUTSHINE THE LIGHTS OF SHABBAT – THE LIGHT WHICH KEEPS OUR JEWISH SPIRIT BURNING. THE LIGHT OF SHALOM BAYIT – OF HOME AND FAMILY WHERE THE VALUES OF OUR JEWISH WAY OF LIFE ARE SECURED FOR THE FUTURE. THE LIGHT OF SHABBAT IS THE LIGHT OF TORAH – WHOSE PATHS LEAD US TO SHALOM, TO PEACE.

KEYN YEHI RATZON – SO MAY IT BE GOD’S WILL.

AMEN.